Allt ska vara så trevligt

Detta är verkligen artighetsfrasernas land. Vart är man än går så pratar främlingar med varann och frågar varann dessa trevliga frågor, som dom egentligen inte bryr sig ett skit om att höra svaret på. Jag som är från Sverige tyckte det var skitkonstigt och ovant i början med allt detta lösa babbel, men har börjat vant mig nu. Och eftersom jag jobbar på café / restaurang nu så har även jag börjat artighetsbabbla.

Några exempel på hur det går till här.

I mataffärn, på caféet / coffeeshopen:
- Hey how are you today?
- Im good thanks! How are you?
- Oh Im good! How was your weekend?
- It was good.. and yours?
- Very good thank you.
- Have a great day!
- You too!

Helt meningslöst babbel som inte leder nån vart,
men ändå rabblar man det ca 30 gånger om dan.

I hissen:
- Hey
- Hey
- Have a good day / evening!
- You too!

När man kliver av bussen:
- THANK YOU!
Detta skriker man till busschauffören när man kliver av bussen. Detta fattar jag dock fortfarande inte. Varför i hela friden tackar man chauffören? För att han inte körde ihjäl oss? För att han stannade när man plingade? Han gör det ju inte för att vara snäll, han får faktiskt betalt för det!

Man kan bli lite less på allt detta meningslösa babblandet.. men men.. folk är ju iaf trevliga.

Kommentarer
Postat av: Anne-Lie

Hahaha, ja dessa kanadensare. Du får väl tänka dig för när du åker buss hemma sen så du inte skriker tack så mycket när du kliver av. TREVLIG MIDSOMMAR på er! Hoppas ni får roligt och bra väder, här regnar det så klart. Puss & kram från oss här hemma.

2009-06-19 @ 10:17:17
Postat av: Lina

Haha gud vad jag kanner igen mig i bada dina sista inlagg:)Alla tror att jag kommer i fran norra england nu pga min dialekt och sen nar det kommer fram att man ar svensk sa ar ju det lite coolt. Men sager man fel eller inte forstar sa tycker folk att det ar jatteroligt bara for att man i normala fall pratar bra engelska. Har tackar manoxa buus chauforen. lite trvligt anda tycker jag:) Gllad midsommar forresten. Hoppas ni far en trevlig kvall. Vi maste skypa snart igen. vill fraga lite innan vi aker. Ses snart!!! Can't wait!!:) puss

2009-06-19 @ 15:30:59
Postat av: morbror Stig

Dricker inte "Kanadickerna" Labatt & Molson(ölsorter alltså)?

2009-06-20 @ 10:37:35
Postat av: morbror Stig

Finns fortfarande Labatt & Molson-öl kvar i Canada?

2009-06-20 @ 12:49:23

Kommentera/Comment:

Namn/Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Your comment:

Trackback
RSS 2.0